Uni alkoi siitä, kun vain olin jossain kauppateltalla ”kahvilla”, kun eräs miespuolinen tuttuni tuli suorasukaisen kiinnostuneena luokseni ja lähelleni. Nousin halatakseni ja kun istuin uudelleen, hän painoi päänsä syliini ja otti käteni käteensä. Vaikka tilanne oli minulle hieman yllättävä, ei se epämiellyttävä silti ollut. Jonkinlaista hellyyttä tunsin takaisin.

Tuttavani lähti tilanteesta kiireellä, mutta selkeästi vastentahtoisesti. Hänellä oli jotain työasioita hoidettavanaan. Hetken päästä laittoi tekstiviestiä, että toivoi minun tulevan luokseen, sillä oli hankkinut minulle jotain ihania herkkuja.

Lähdin kävelemään kohti paikkaa, jossa tiesin hänen olevan. Reitti tuntui kuitenkin olevan vähän vieras ja jouduin vähänväliä palaamaan takaisin kohtiin, jossa tiesin, missä olen.

Aloin juosta. En siksi, että olisin nopeammin perillä, vaan siksi että teki mieli juosta. Juokseminen tuntui hyvältä ja kevyeltä. Olin juoksemassa ylämäkeä, kun näin mäen puolivälissä talon. Talon pihassa oli siskoni ja kolme lasta, jotka tiesin siskontytöikseni. Minut nähtyään, jäivät odottamaan minua hymy kasvoillaan. Oli todella ihana nähdä heitä, mutta samalla tunsin tarvetta jatkaa matkaa. Tunne oli vähän ristiriitainen, enkä tarkkaan tiennyt, jäisinkö sittenkin vain pihaan leikkimään tyttösten kanssa.

 

Tämä tuttavani (jota kohtaan minulla ei ole koskaan mitään tunteita ollut ja vice versa) käytös unessa kuvastaa todennäköisesti haluani tuntea olevani haluttu ja rakastettu. No, miksikäs ei, hieno tunnehan se ja eiköhän lähes kaikki sellaisesta nauti. Unessa ei ollut mitään seksuaalista värettä, ainoastaan henkistä tunnetta. Muistutus siitä, että kehon tarpeiden täyttäminen ei koskaan voi korvata henkistä hyvää?

Reitti kohti tätä henkistä hyvää oli mutkainen ja epäselvä. Ehkä kuvastaa tämänhetkistä elämäntilannettani. En tiedä, miten ja mihin suuntaan jatkaa, jotta päätyisin sinne mihin haluan. Jos olisin juossut päämäärän vuoksi, olisin ehkä vähän peloissani, sillä se voisi kuvastaa, että haluni saattaisi sumentaa ajatukseni ja keskittää kaikki tekoni vain yhtä päämäärää varten.

Mutta koska juokseminen tuntui olevan vain juoksemisen vuoksi, tulkitsen sen ennemminkin ajatusten rauhoittamiseksi ja itseensä keskittymiseksi.

Siskonlapset (joita todellisuudessa on vain kaksi) symboloivat unessa todennäköisesti muistutusta siitä, kuinka tärkeää minulle on myös toisenlainen rakkaudenosoitus. Pohtimiseni siitä, jatkaako matkaa vai jäädä, saattaakin kuvastaa sitä, että mielessä on ehkä käynyt, että voiko toinen sulkea toista pois. Eli jos elämääni joskus astuu romanttinen suhde, vähentääkö se aikaa ylläpitää muita suhteita.